Hey foodblogger! Ben je vol goede moed aan de slag gegaan met je Instagram maar worden je posts amper bekeken? No worries! Rome is niet in één dag gebouwd en alle begin is moeilijk. Misschien weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Daarom deel ik hier mijn 7 beste food blogging tips waarmee jij jouw foodblog op Instagram direct een kickstart geeft!

1. Licht is alles!
Licht is je grootste vriend (of vijand). Ik maak zelf altijd al mijn foto’s met daglicht, omdat dat écht het beste resultaat levert.
Daarom mijn tips: maak gebruik van daglicht, vermijd daarbij directe zonlicht en gebruik bij voorkeur een reflector.
- Natuurlijk licht. Zelf schiet ik echt áltijd mijn foto’s overdag. Daglicht maakt je foto’s gewoon zoveel mooier! Wanneer het licht slecht is kun je eigenlijk helemaal niets met een foto. Al ben je nog zo goed in bewerken. Filters gaan niet helpen. I promise.
- Vermijd direct zonlicht. Het felle licht schept sterke schaduwen over je gerecht en is bovendien lastig te corrigeren in de nabewerking. Ook vallen door overbelichting veel details weg van je gerecht. En dat is natuurlijk zonde!
- Gebruik een reflector en zet deze aan de andere kant van je gerecht, zodat het licht wordt weerkaatst. Hierdoor wordt ook de achterkant van je gerecht belicht. Wil je het goedkoop houden? Gebruik dan eens piepschuim of een witte paraplu. Werk perfect.
2. Maak vierkante foto’s
Alle foto’s in je Instagram feed zijn in de vorm van een vierkant. Stel daarom, voordat je foto’s gaat maken, je camera alvast in op de vierkant-stand. Zo zie je direct hoe de foto er op Instagram uit komt te zien. Ook hoef je daarna niet onnodig zijkanten weg te snijden waar wellicht details op te staan die je liever wel op je foto had willen tonen.
3. Probeer eens een andere hoek
Vaak worden gerechten gefotografeerd onder een hoek van 45 graden. Dat is zo’n beetje zoals je zelf naar het eten op je bord zou kijken. Probeer hier eens in te variëren.
Door je gerecht vanuit verschillende hoeken te fotograferen kun je bepalen vanuit welke hoek het eten er het lekkerst uitziet. Een tafel vol eten wil je het liefst van bovenaf fotograferen. Een hoge taart of een stapeltje pannenkoeken wil je juist van voren en van boven vastleggen. Terwijl je een hamburger juist weer vanuit een lage hoek wilt schieten. Durf hier mee te spelen.
4. Ga voor een neutrale achtergrond
Let ook goed op de achtergrond die je gebruikt. Probeer het rustig te houden. Als de achtergrond te rommelig is of te veel kleuren bevat leidt dit de aandacht af van je gerecht. Ga bij voorkeur voor een neutrale achtergrond. Gebruik bijvoorbeeld een wit onderbord, wit of bruin bakpapier of een bruine houten tafel.
5. Voeg je locatie toe
Of je nu op reis bent, thuis, bij een evenement of bij een klant, het is goed om je locatie als geotag toe te voegen aan je foto (en ook je stories). Waarom is dit belangrijk? Instagram gebruikers kunnen zoeken op locaties. Met zo’n geotag verschijnt jouw foto in de zoekresultaten. Hierdoor vergroot jij dus je potentiële bereik. Dit kan je weer nieuwe volgers en reacties opleveren. Werk je vanuit huis, maar leef je in een dorp net zoals ik? Dan kun je ook de dichtstbijzijnde stad gebruiken als geotag.
Uit onderzoek blijkt dat berichten met een geotag tot maar liefst 79% meer engagement krijgen dan post zonder locatie tag. Zeker de moeite waard dus!
6. Let op je timing
Uit een onderzoek uitgevoerd door Neil Patel blijkt dat maandag om 17.00 uur de beste tijd is om je foto’s op Instagram te posten. Geen idee waarom. Wellicht zijn mensen dan nog vol energie en sneller geneigd om te reageren omdat het de eerste werkdag is. Hierna volgen woensdag en donderdag. Op deze dagen doe je er het best aan om na 15.00 uur te posten.
Uiteraard raad ik je altijd aan om dit voor jezelf uit te testen. Iedere doelgroep is anders, en misschien is jouw doelgroep beter te bereiken op andere dagen en tijden. Wat wel voor de meesten geldt, is dat een foto het meest actief is in de eerste drie uur na plaatsing. Gemiddeld genomen gaat het om 69% van de totale reacties. Post je foto dus niet te laat, wanneer de meesten van ons richting bed gaan. Dan loop je een boel engagement mis.
7. Tag mensen en merken
Gebruik je iemands recept of producten van een bepaald merk? Tag! Er is zomaar een kans dat zij je foto daarna regrammen (delen op hun feed) en zo krijg je er vanzelf meer volgers bij!
Andere tips?
Heb jij nog leuke tips om te delen? Ik hoor ze graag:) Laat je dan wat weten?
Geef een reactie