Instagram is het snelst groeiende social media platform van dit moment. Momenteel vind je meer dan 39 miljoen foto’s voorzien van de hashtag #restaurant. Zoek je op #uiteten dan zie je ruim 164 duizend posts terug. Dat biedt mooie kansen voor jouw horecazaak. Tijd om aan tafel te gaan! Instagram hoort thuis in de marketingcampagne van élk restaurant. Met dit blogartikel wil ik je helpen meer zichtbaarheid te creëren voor jouw restaurant op Instagram.

Volgens onderzoek van The Independent geeft 30% van de restaurantbezoekers aan dat ze een restaurant niet zouden bezoeken als de Instagram-account maar weinig up-to-date is.
Voordelen restaurant marketing
Laten we beginnen bij het begin. Want welke voordelen levert dit jouw horecazaak precies op?
Wereldwijd bereik
Allereerst word je bereik wereldwijd, aangezien iedereen de mogelijkheid heeft om op jouw account terecht te komen en deze te volgen. Op deze manier kun je een hele nieuwe markt voor je restaurant bereiken.
Meer verkeer naar je website
Plaats je regelmatig goede kwaliteit foto’s van je gerechten en andere relevante content? Dan is de kans groot dat Instagram-gebruikers een kijkje komen nemen op jouw feed. Plaats daarom altijd een link naar je website in je biografie. Zo kunnen potentiële gasten eenvoudig doorklikken naar jouw website voor meer informatie. En wie weet… een reservering!
Hoge mate van engagement
Of het nu gaat om de interactieve omgeving of om de pure visuele impact van de foto’s en video’s die worden geplaatst, Instagram heeft zich inmiddels bewezen als één van de meest effectieve kanalen om met je doelgroep in contact te komen. De app stelt de gebruiker in staat om je berichten te bekijken, er commentaar op te geven en om foto’s en recensies te delen.
Instagram marketing tips voor jouw restaurant
Wil jij graag Instagram inzetten om jouw restaurant onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep? Dan geef ik je hieronder een aantal tips om van je Instagram volgers je nieuwe vaste gasten te maken.
Zorg voor een vindbaar profiel
Dit is wellicht een open deur, maar toch. Zorg dat (potentiële) gasten jouw Instagram weten te vinden. Kies voor een profielnaam die lijkt op de naam van je restaurant. Schrijf vervolgens een sterke biografie met daarin kort de belangrijkste informatie over jouw restaurant.
Wat kunnen gasten verwachten bij een bezoek? Ben je bijvoorbeeld 100% vegan? Heb je een eigen hashtag? Hoe onderscheidt jouw zaak zich van al die andere horecabedrijven? Vermeld het hier! Vergeet daarnaast niet je contactgegevens en een link naar je website te vermelden.
User Generated Content
User Generated Content (UGC) is goud waard. Zeker voor een restaurant! Dit zijn foto´s in jouw restaurant gedeeld door gasten met jouw persoonlijke hashtag.
Reviewplatforms zijn nog steeds belangrijk, maar gasten beseffen steeds vaker dat deze reviews niet altijd even betrouwbaar zijn. In sommige gevallen is zelfs gebleken dat ze door restaurants zelf geschreven zijn.
Met foto’s of video´s die door jouw gasten zelf geplaatst zijn heb je bewijs in handen dat niet jij, maar de gasten zelf genoten hebben in jouw horecazaak. Het is de sterkste restaurant marketing op Instagram die je kunt hebben. Start hier dus zo snel mogelijk mee.
Hoe?
Bedenk een unieke hashtag die past bij jouw restaurant, bijvoorbeeld #veganrestaurantjansen. Bied je gasten een upgrade of wat extra’s aan wanneer ze een foto plaatsen via Instagram en daarbij deze hashtag gebruiken. Dit kost je weinig en levert je eenvoudig extra online zichtbaarheid op.
Vergeet niet om deze hashtag ook in je biografie te plaatsen. Zo weten ook andere gasten die bij jou gegeten hebben welke hashtag ze kunnen gebruiken als ze een foto van jouw restaurant delen.
Deel hoogtepunten
Deel foto’s en video’s gemaakt door jouw gasten in je Stories. Heb je voldoende Stories? Verzamel ze dan onder een hoogtepunt genaamd ‘reviews’.
Vergeet nooit te reageren op content gedeeld door je gasten. Bedank ze voor hun bezoek en vraag wat ze het lekkerst vonden. Instagram houdt van interactie!
Geef volgers een kijkje in jouw keuken
Je volgers vinden het niet alleen leuk om foto’s van je gerechten te zien. Ze zien ook graag wie al deze gerechten maakt. Deel daarom ook regelmatig foto’s en video’s waarmee je laat zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt in jouw restaurant.
Stories lenen zich bijvoorbeeld uitstekend om nieuw personeel te introduceren, een kooktechniek toe te lichten of de diepte in te gaan wat betreft nieuwe wijnen die onlangs aan de kaart zijn toegevoegd.
Werk met polls
Een goede poll vergroot de betrokkenheid, creëert binding met je doelgroep en draagt bij aan interactie.
Vraag je volgers eens naar hun favoriete keuken of wat hun favoriete gerecht op de kaart is. Wil je nieuwe gerechten aan je kaart toevoegen? Laat je volgers meebepalen.
Je kunt een poll eigenlijk zien als een gratis manier van marktonderzoek. Je achterhaalt namelijk op eenvoudige wijze de mening en behoefte van je gasten. Daar kun je vervolgens op in spelen. Doe dat ook.
Instagram voor jouw restaurant
Kortom, wil jij jouw restaurant naar the next level brengen? Deel dan leuke en originele content die aansluit op de interesses van jouw gasten. Upload regelmatig mooie foto’s, gebruik de juiste hashtags en ga vooral de interactie aan! En voor je het weet komen dan de eerste gasten via Instagram jouw restaurant binnenlopen.
Geef een reactie